Bara lilla jag

Mitt foto
Fåglsjö, Småland, Sweden
Hej! jag är en kvinna mitt i livet som känner glädje varje dag jag vaknar.Njuter av min familj, vänner och inte minst min trädgård. Min dotter tror att jag suger näringen ur jorden när jag stoppar fingrarna i backen:-) Kanske är det så för inget får mig så lugn och så harmonisk som när jag påtar i jorden.Jag är absolut inget proffs utan en enkel amatör som gläds åt varje blomma och varje blad. Som bedriver en ständig kamp mot åkersorken som gräver som en tok bland mina lökar och puttar upp dem eller ännu värre äter upp dem.Följ min i min vardag och dela glädje och frustrationer med mig.

måndag 30 augusti 2010

Höst i luften



Sommaren är kort men sååå härlig och inneburit en massa sköna lata dagar och många trevliga utflykter samt glädjen att få vara farmor och farfar en dryg vecka med allt vad det innebär:-)




Vårat härliga barnbarn Vintra fyllde 7 år i går och hon satte verkligen fart på oss och vi hade utflykter i stort varje dag:-)

Varje morgon kom hon in i våra sängar och busade, berättade och funderade.

Vilka härliga tankar barn har:-) Man blir alldeles varm i hjärtat att få tal del av deras funderingar.

Synd bara att vi ska ha sååå långt emellan - men man kan ju inte få allt.

Huset är nu nästan målat de sista 3 veckorna har varit rätt ostadiga och de sista dagarna - kalla - bhrrr!

Men i trädgården fortsätter skörden av gurkor - går på sista versen, tomaterna börjar äntligen mogna, blommor har jag klippt och klippt och ......fyllt vaser med hela sommar - frikostigt!



Rosorna har spridit sin doft nu under dryga två månaders tid och det kommer ständigt nya knoppar:-)



Jag har plockat 15 l lingon, rensat och fryst in. Kokat över 20 kg äppelmos!!!

Gubben och jag var på en mini semester till Björkforsa men hade ljuvliga dagar i strålande sol och hällande regn:-)



Vi hyrde roddbåt och rodde ut på en sjö där vi fann en ö som bara vi var på och låg där och solade och badade nästan hela dagen. När vi var less så rodde vi ut mitt på sjön och lät bara vinden och vågorna driva oss vart som helst.

Vi åt gott och vi drack gott och bodde på ett ljuvligt litet vandrarhem:-)

Vi har haft besök av några goda vänner strax utan för Umeå och deras härliga två tjejer.
Visserligen en snabb sväng men det var underbart roligt att få träffa dem.

Under de 10 år som vi bott i huset och Småland så har de aldrig varit nere hos oss men tog nu chansen:-)



Kurt, Alexandra, Britta & Carolina

Tack för några härliga dagar. Hoppas att det inte dröjer 10 år till nästa gång vi ses!

Som vanligt får man ju säga har jag ju misskött min blogg men hoppas att nu när höststormarna yr att jag ska komma till skott oftare.

Till skott har jag i alla fall kommit med att ta upp träningen igen och stavar nu två dagar med en dags uppehåll och i morgon börjar Yogan ånyo - härligt!

Namaste.





tisdag 29 juni 2010

Riktig Go värme:-)

Halloj där!


 Inget nytt under solen mer än att jag ligger som en pascha och steker fläsket så det luktar låååång väg:-)

När jag säger inget nytt så menar jag att det är som vanligt - långt emellan inläggen från en viss tant?!

Men livet är ju bara kanon nu! 

Man vill inte vara inne överhuvud taget för kvällen är ljum visserligen med en massa stickande flyg fän men ändå.

Vaknar på morgonen och tar sin frukost bricka med sig ut på
 " grekiska"
 (en av våra ute platser)och sätter sig med en bok och tar en lååång frukost och bara lever:-)

Kan inte bli bättre.

Midsommar var ljuvlig. 
Jag och gubben var ensam hemma -
 nu inte filmtiteln utan i verkliga livet:-)

Vi solade läste åt och drack gott, spelade boule, terräng sådan!!!!???? 
Satt i växthuset när de terroriserade mini-djuren blev för aggressiva och bara var .....

Helgen innan var vi ......äntligen får jag skriva om det:-) 
På överrasknings fest för våran älskade son som snart fyller 30 år???? 

Hur nu det kan komma sig med sååå unga föräldrar:-) 
Nåväl vi åkte till Motala till Daniels underbara svärföräldrar Dennis och Marie.
Desirée med sin fina pojkvän Mats var kutter smycke på våra MC, Mats för första gången:-)



Daniels härliga sambo Bettina hade ordnat en överrasknings fest för honom och mer eller mindre tvingat honom att åka till svärföräldrarna istället för att utforska en ny grotta.

Jag gissar att det inte var med stor glädje han valde Motala gentemot en lerig grotta?

Men det vart en så rolig och skratt berikad fest och Daniel som aldrig tappar talet var nog tyst i 2 timmar:-)

Stor eloge Bettina!

Man kan inte annat än att vara stolt över sina fina barn med respektive 
(kallar nog Bettina & Mats oxå för barn....) 
samt barnbarnet Vintra:-)


Trädgården börjar stå i sitt vackraste flor. 
Rosorna har så smått börjat visa sina blommor. 
Mina favoriter Blomster Salvia slår ut allt eftersom.

I växthuset växer det så det knakar eller hrm det är något annat som låter......?

Ja just det ja - gubben hittade den gamla järnsängen och tog sig en middags lur:-)

Inte helt fel eller hur?



Det är nu.....denna tid på året.... som jag verkligen lever:-)

Gör det du med, ta vara på livet och de kära som du har runt omkring dig:-)

Tja Ba!

söndag 13 juni 2010

Vind i seglen.



Denna helgen har det varit halv storm men även en trevlig MC helg.

Det började på lördag som oxå var våran Bröllopsdag den 28 i ordningen.

Den ville vi ju naturligtvis fira med det bästa vi båda vet och det är en tur på Öland och då den Norra delen där vi kör den gamla kust vägen på smala krokiga steniga vägar bland kor och gröna vindpinade åkrar.



Visst lite regn hamnade det på oss och blåsten slet och drog i våra MC:ar

Men jag formligen älskar att studsa fram på dessa leriga och dammiga vägar i ett lagomt tempo.

Sedan sätta sig i lä med goda mackor samt en varm kopp te medan blicken går ut över havet och den 
Blå Jungfrun.


Den ligger där som en mystisk skugga ute i havet.

Den är ju mytomspunnen sedan långt tillbaka om inte annat för att det är där alla Häxor samlas på Skärtorsdagen:-)

Men många är det som oxå skickat tillbaka sten som de tagit med sig hem från detta naturskyddade område och sedan har otur och olycka kommit slag i slag.

När vi var tillräckligt dammiga, trötta och rödkindade så avslutade vi Ö-vistelsen på Hotell Skansen våran "stamställe" sedan 9 år tillbaka där vi avnjut en Williams Planka.

Sedan var det time för att rida hem i solnedgången:-)

Så då till söndagen!

Upp med tuppen vid 06.30 och göra sig snabbt i ordning för att sedan sätta oss på våra hojar igen.

Denna gång för att sätta ut alla frågor på den sträcka som vi lagt inför MC Orienteringen.

En slinga på 10 mil i natursköna omgivningar på oftast smala slingrande asfaltsvägar.
 För klubben glada knuttar och knuttor:-)



Riktigt bra uppslutning med 75 startande körde "våran" slinga.

För att sedan med hopp i blicken studera det fantastiska vinst bord som våra sponsorer skänkt oss.

Dagen avslutade vi i styrelsen med en god bit mat efter dagens arbete var över.



Så nu känns kroppen rätt mör och soffan lockar med sina kuddar:-)

I morgon väntar trädgården den eftersatta, men rikligt blommande på lite vård.

Så om inte förr så i morgon slappnar kropp och hjärna av.

Mmmmmmmmmmmm ljuvligt!














måndag 7 juni 2010

Full Fart!



Tjolahopp ......nu ligger jag efter igen?

Men för den skull så ligger jag inte på lat sidan så att säga.

Eller??

Nä då vi har ju även fått lite sol och värme tillslut så då är jag mest ute och njuter av vädret.

Men självklart i växthuset och skolar om växter samt planterar och sår nytt!

Verkar att ha haft väldigt bra luktärter frön i år? 
Tror vart enda ett har kommit upp vare sig de är sådda i växthuset eller på friland?

Tomaterna och gurkorna håller på att sätta rejäl fart - äntligen!
Men de var allt sega att komma igång.

Solrosor som jag brukar glömma att så satte jag alla påsar sedan flera år och även där verkar grobarheten ha varit utmärkt! 

Så solens blomma kommer det finnas gott om i trädgården till hösten:-)

Vet bara inte var jag ska stoppa ner alla?


Här en Rhodedendron som just håller på att slå ut.

Igår när det var Sveriges Nationaldag - känns konstigt att säga så.

Man är uppväxt med Svenska Flaggans Dag!

I alla fall så var det upp med tuppen och sedan iväg till Sölvesborg där det var samling för dagens kortege körning.

Klockan 9.oo dånade 128 MC in på torget i den morgontrötta staden.
Men snart var det rätt mycket folk som kom för att titta och prata. 



Färden fortsatte genom nästan helga Blekinge och i Karlshamn var vi 138 MC 
Det var rätt mäktigt att köra måste jag medge när vi puttrade fram på fina vägar i solen och med doften från blommande rapsfält, syrener, hundkex, frukträd mm .

Så såg man på vissa rak sträckor denna km långa karavan av glada trevliga och MC burna tjejer och killar:-)

Livsglädje som heter duga!






Vi eskorterade även Blås orkestern mm i Karlshamn så det var rätt högtidligt.
Annars har man ju som aldrig lagt något krut på att fira att man är svensk så att säga









Men så här med en fin dag och en underbar utflykt så blir det ett härligt minne.

fredag 21 maj 2010

Vårvärme till slut.


Så kom den då den efterlängtade värmen - från mig sett i alla fall.

Ena dagen var man tvungen ha långkalsonger och nästa var det dax för shortsen:-)

Som om inte värmen var nog så kom i natt ett otroligt åskoväder och regnet vräkte ner i ordets rätta bemärkelse.

Det var så fuktigt att bara man viftade på lilltån så rann svetten kring kroppen - fräscht som bara den.

Jag som alltid brukar duscha i nästan kokande vatten var tvungen att duscha iskallt i dag efter det jag varit ute och stavat:-)

Men tack vare denna värme och allt regn så har växterna satt en otrolig fart - det nästan knakar i stjälkarna av växtkraft:-)

Sedan luktar det ju helt sagolikt:-)


Både häggen, frukt träden samt Magnoliorna blommar nu - det är så vackert att ögonen tåras:-)

I går var jag ner till Ronneby och är det något de har så är det en otrolig blomster fägring i denna lilla stad.

Jag var och klippte mig eller rättare snaggade mig:-) 

Ville göra något nytt - man har ju inte så mycket att spela med längre så då fick de bli det som fortfarande går att fixa - frillan:-!!

Vart riktigt bra om man får säga det själv:-)

Eller som vår dotter säger:

- Allt klär en skönhet och inget miss-klär en ful!!

Nå jag tolkar det första till min fördel - självklart vad annars:-)

Ja ha nu sitter jag här och väntar på både gubben ska komma hem från jobbet samt att mina nya MC däck ska levereras!

Man får ju alltid en sådan bra och exakt tid!

Ja de levereras emellan 12.00 - 15.00.

Men ännu har de inte kommit och nu är klockan 14.49???

Suck ja! Inget är som väntans tider:-)

Väntat har vi gjort denna vår på att det ska bli lite varmare så vi får köra våran efterlängtade Öland´s tur!
Kanske kan den längtan uppfyllas nu i Pingst helgen om vädret står sig bi?

Skulle vara ljuvligt!

Nu önskar jag alla brudpar lite regn i kronan och alla MC åkare strålande sol!

Fixa det den som kan så att alla bli nöjda och glada:-)

Tjingeling!



lördag 15 maj 2010

Regn dimma och dis



Jag har liksom förträngt när jag såg solen senast?

Det är som man tänker sig på Irland eller Skottland på hedarna där.-)

Evigt dis och dimma samt duggregn som väter ner allt och alla.


Men nog är det vackert oxå och det har ju inte varit kallt så man ska inte klaga.

Idag var vi då iväg och fyllde på vårat mat förråd - det var lite brist i skåp och lådor.

När jag sedan kom hem så fanns det en liter mjölk som utgångs datum var i går och min gubbe vägrar i sten att dricka "gammal" mjölk?
Så då satte jag en bulldeg - kan vara bra att ha i frysen.
Som om inte det var nog så gjorde jag även en lång pannekaka för samma ändamål.

När vi sedan ätit våran middag så tog vi en liten promenad i diset och då tog jag bilden ovan samt denna som kommer här och jag undrar om ni kan urskilja vad som finns på den??



Just det ett vildsvin som bökar tillsamman (osynliga) med sina säkert 15 kultingar!

Men när vi gick närmare för att få en bättre bild så valde suggan att ta sin tillflykt.

Vi har dem alldeles inpå knuten det är då ett som är säkert & en granne har fått hela gräsmattan upp bökad.

Jag undrar bara när de väljer våran tomt??

I går så körde vi återigen för att få vägen klar inför orienteringen.
Nu stämde det äntligen och asfalt för hela slanten:-)

Nu står frågorna på tur och det gäller att få lagomt svåra samt kluriga frågor .

Men jag tycker det är riktigt roligt att försöka hitta bra frågor och då gärna med en lokal anknytning till den plats där fråga sitter.

När vi kört våran rutt så åkte vi förbi svågern och svägerskan i den gamla stugan som tillhört släkten på min mans sida. 

Gubben med sina 5 syskon är nu den 6.e generationen som äger den och det var väldigt roligt att se så fint det blivit där efter allt jobb som får tillskrivas min svåger Lennart!



Denna bild är för två år sedan och det har hänt massor sedan dess:-)

I morgon är vi visst lovade bättre väder och då blir det nog MC för hela slanten.
God matsäck och fullt pådrag i skogen är det som gäller och sedan komma hem riktigt skitig och lerig:-)

Man får en sådan där flash back sedan man var barn och fick klä av sig i trapphuset:-)

Trädgården verkar sköta sig själv just nu!
Eller är mer eller mindre tvungen för jag håller på med en massa annat.

Men denna årstid med ljuset och grönskan försvinner sååå fort så man måste leva.

Jag slutar dagen med en bild på en av skogens ljuva blyga flickor!

Linnea!

Så oansenlig men sååå bedårande vacker i sin enkelhet!



Fånga Dagen!









tisdag 11 maj 2010

Grus i maskineriet?



Ibland blir dagen eller livet inte riktigt som man tänkt sig.
Så blev det för mig natten till måndag när jag vaknade med fruktansvärda smärtor i underlivet?

Hela natten låg jag och vred och försökte hitta ett läge som inte gjorde ont och jag säger bara: -

Tack och lov för spikmattan!



Det hjälpte faktiskt till en del att lägga sig ner på den och försöka att slappna av.

Under kan den dock inte göra så på morgonen hade jag även feber?
Efter att ha pratat med sjukvårds upplysningen så åkte jag in akut på gynekologen.

Där har jag nu avverkat mitt senaste dygn fastande för ifall det ev skulle bli operation.

Nu slapp jag det tack och lov och idag känns det bättre men absolut inte bra.

Lite kul kan det ändå bli för i mitt förra inlägg så skrev jag att jag gick i väntans tider:-)

I går så tog de en grav test på mig av just den anledningen:-)))

Men till tröst för min man och mig själv så kom i stället det som jag väntade på.

Mina Plantor!


Så idag när jag väl var hemma så fick jag gå ut och stoppa fingrarna i myllan:-)

Det är rena medicin kuren det - finns det något mera läkande för själ och hjärta?

Även solen hade vågat sig fram så det var riktigt skönt där den brände i ryggen.

Skönt var det oxå när vi till slut tog oss ut för att rekognosera vägar 
till MC orienteringen i förrgår.

Visst det var grått och även lite blött men vi var klädda för skit väder och då fryser man inte.


Här står vi vid vatten tornet i Karlskrona där man hade en otroligt utsikt. 
(om det hade varit sol)

Nu hade vi råkat få med en hel del grusvägar och det gillas inte av majoriteten så det får bli en del korrigeringar.

Förhoppningsvis med ev rejäl Maj värme och försommar sol:-)

Nu får jag nog fixa mig lite middag - James är ju på jobbet!

Ha det gott vart du än är!












söndag 9 maj 2010

Jag en Pyroman.



Vädret denna helgen var då inget att hurra för. Kallt blött och grått.

Men helt perfekt väder för att bränna gammalt ris som legat i enorma högar ute på åkern.

Inte en vindpust på hela dagen så jag trivdes som fisken i vattnet när jag fick fyr på riset och flammorna steg upp och värmde gott denna dag som bara gick upp till +6 grader.



Det där med eldar är fascinerande måste jag säga. De trollbinder en verkligen med sitt sprakande sina härliga lågor och för att inte tala om den värme den skänker:-)

Inbillar mig att jag kunde bli pyroman i ett annat liv eller så har jag varit det i ett tidigare???

Nå väl njuter av öppna eldar det gör jag i vilket fall som helst:-)

Idag söndag funderar vi på att reka en MC runda inför den Orientering som ska gå av stapeln i början på juni.

Precis när vi börjat få på oss långkalsongerna så började det regna!!??

Suck!

Men inte ett dugg ovanligt när det gäller gubbens och mina MC turer.

Vi kanske är någon form av väder Gudar lovordade av de bönder vars ägor vi passerar??

Drömma kan man ju och jag skulle föredra måste jag säga att så var inte fallet.

Oj det vart visst väldigt mycket kult i denna text 
Nu får dotterns pojkvän och min gubbe spader för de tror bara på sådant de kan se och känna på!!!!!

Oss:-) Hrm!

Jag går i väntans tider??

Ja inte sådana tider utan på perenner som jag beställt.

Skulle kännas gott att få gräva lite igen det var ju flera dagar sedan sist.-)

Funderar även på att köpa en del fruktträd och sätta inne på gården samt en del färg rika lövträd?

Hrm mycket att fundera på.

Men sååå roligt.

Det finns ju sååå mycket att välja på men det får inte bli för stort och yvigt och växa rakt och snyggt??

Undrar just om det finns någon sådan garanti?

Garanterat att det blir regn nu när vi trotsar vädergudarna och kör ut ändå det är då ett som är säkert!!

Ok då kör vi!!






torsdag 6 maj 2010

Sköna Maj Välkommen till vår bygd igen......

Men fy sjutton så kallt det är?

 Jag avskyr att frysa och befinner mig i den åldern när alla tjejer/tanter ska svettas!! 
Men likafullt så fryyyyyyser jag så in i bängen.

Inte lär det bli varmare idag när vi ska ut och köra MC och grilla med BMC våran MC klubb?




Men gubben sms:ade tidigare idag och sa att det skulle nog gå bra för korven är ju varm??

Man vet inte vad man ska tro om det är snusk han skickar eller viktig information:-)??

Visserligen skiner solen men luften är kall och tydligen de som gillar att kliva upp före 07.00 så fick de även uppleva att backen var vit - vi (jag) lite som latare klev upp 07.30 och då var gräset grönt precis som det ska.

Men det är märkligt för ute fortsätter det att skjuta upp växter och grönt ur backen som ingenting?


En försiktigt sparris knopp har tittat upp och fler är på gång:-)

Trots den isiga vinden så njuter jag av att hålla på i trädgården och få vara ute i det underbara ljuset som är denna årstid:-)

Sedan fåglarna....

Vilka härliga konserter de spelar för mig när jag ligger där på alla fyra och sliter och drar i ogräset:-)
De springer på sina små ben fram och tillbaka för att hitta något gott som kan tänkas följa med 
ogräsrötterna.

Idag när jag var ute med mina stavar och flåsade runt i skogen så kom jag på ett par tranor som höll på göra nya tranor! 
Det fullkomligt kryllar av olika aktiviteter ute nu:-)
Svanarna häckar sedan några veckor i våran sjö sååå majestätiska med sina långa vita halsar när de glider fram i vattnet.




PAUS

Nu så är jag tillbaka efter kvällens grillning och MC tur!

Gubben hade rätt - korven den var varm??

Men nog frös jag ändå. 
Speciellt om fingrarna och de var riktigt klumpiga innan jag var hemma.

Nu lockar bingen så......

See you!!









fredag 2 april 2010

Våååår!



Här är jag då igen framtinad så som snö droppar och krokus.

Du kanske undrar om jag drabbats av Blogg torka men det är nog snarare Blogg orka! 
För jag har varit rejält dålig i 8 veckor.
Trist ja visst - men det som inte dödar härdar säger de som vet?
Jag vet inte om det stämmer för jag har nog känt mig mer död än levande och inte upplever jag att jag blivit yngre heller på kuppen eller starkare?

Men nu är livet och årstiden på rätt väg:-)

Det gick fort när det väl satte igång - våren alltså! Från att det var ungefär 50 - 60 cm snö, så på drygt en vecka så var det barmark och snödropparna kikade fram under det våta kalla:-)


Kan man bli annat än lycklig och varm inombords?
Tänk vilken kraft det finns i dessa små söta spröda varelser som envist kämpar sig genom snö, löv mm.

Vad har jag då haft för mig under dessa täta, febriga och otroligt tråkiga veckor??

Det började med att vi i mitten på februari var på min svärfar´s begravning.
En otroligt ljus och fin samt minnesvärd stund där i stort sett alla hade kommit för att hedra denna man som under sin livs gärning haft många strängar på sin lyra.

En fin avslutning på ett rikt liv!

Det var där jag blev smittad - men eftersom jag vet att jag är enormt infektions känslig så blir jag ofta krasslig när jag träffat många människor på en och samma gång.

En begravning innebär ju oxå kramar och närhet och ska så och göra och det tänker jag absolut inte sluta med  att ta och ge närhet till människor trots risken att bli sjuk.

På tisdag morgon den 2 mars fick så hem våran son Daniel med sin Bettina och hjärtat Vintra efter deras otroliga resa till Nya Zeeland.

Några dagar innan så reste vår dotter tillsammans med sin Pojkvän Mats till Thailand och Malaysia.

På lördagen var det Mc Mässan i Bromölla där träffade vi en massa trevligt folk och många timmar flöt med massor av berättelser om olika strapatser mm:-)

Jag var absolut inte fräsch men eftersom gubben sååå enträget ville åka dit.
Ja, ska jag vara ärlig så även jag:-) 
Så åkte vi dit fast jag knappt fick luft men med en baktanke att vi skulle åka till akuten efteråt.


På vägen hem så handlade vi Carlshamn och sedan så åkte vi till akuten där jag ej var välkommen utan jag skulle vidare till Distriktsmottagningen.

Väl där så kom aldrig någon personal utan jag fick söka efter dem och då kom jag äntligen in!!??

Distriktsläkaren en Isländare förklarade för mig att om jag inte fyllde min kropp med en massa cortison så skulle jag om 10 år ha en syrgas tub som närmsta vän??

Kul kille!

Jag fick mitt "knark" men inte inhalera som jag tyckte var viktigast just då trots att jag bad om det?

Så hem 10 mil total tät och med en Bad feeling i magen!

Den natten vaknade jag och fick inte luft!
Låg länge och tänkte - det går nog över?
Men nähänä utan väcka gubben och till Karlskrona denna gången för att äntligen få inhalera - suck!

Hem igen och fortsätta min sittande sovning som jag nu tränat på i 14 dagar!!

Sen började biverkningarna vilket bland annat gjorde att jag föll som en klubbad oxe och slog mig blodig och blå på höger käke. Jag får sååå otroligt dålig balans av cortison!!


En utflykt till Malmö och Trädgårdsmässan blev ett trevligt avbrott i min sk isolering.

Min man gick några meter bakom mig för att inte folk skulle tro att det var han som hade slagit mig:-))
Nä jag skojar men nog finns det allt för många kvinnor som lever i en sådan tillvaro!

Men   en trevlig utflykt hade även den sitt pris och jag fick återigen feber och blev ännu tätare i min astma?

Men mycket fint, lite handlat för då hade vi fortfarande djup snö här hemma.

Men det var första gången som jag fick se Twisted Tower på nära håll och jag kan då säga att imponerad blev jag inte??



Otroligt fult & osymetriskt tycker jag tornet var, högt och imponerande på det viset - ja visst!
Säkert en underbar utsikt i högre sfärerna men inte en enda balkong som jag då såg?

Säkert riktigt dyra hyror och utan att kunna gå ut på balkongen och äta frukost en varm sommar dag!
Fast då blåste man väl ner???

Sedan snurrade vi runt i Malmö ett tag - tur en sådan gång att man har GPS:-)
Min gubbe skulle ha tag på en rejäl väska till sin ny upp vaknade hobby - fotografering!
Ja fotat gjorde han väldigt mycket på den tiden innan vi möttes och när barnen var små men sedan dog det liksom ut för att nu återigen vakna och jag hoppas ger honom massor av glädje igen.

Ja och nu stundar Påsken och idag Långfredag så kommer sonen och barnbarnet hem och hälsar på i stugan!

Ska bli otroligt roligt att få träffa dem igen och höra om deras äventyr.

I morgon kommer dotter med pojkvän och det är första gången vi får stifta bekantskap med honom.
Även de har massor att berätta så som ni förstår så känns det verkligen som det blir en.....

GLAD PÅSK! 











onsdag 3 februari 2010

Ja se dessa barn!



Vad är det för ungar vi fått?

Två visserligen fantastiska underbara sociala glada självständiga omtänksamma ungar som verkar vara födda med myror i blodet?

Nu går man här och håller nästan på att kunna andas ut när man vet att sonen med familj är på väg sakta men säkert är på väg hem emot Sveriges avlånga land.
Vad händer då??

Ett SMS från dottern att nu åker jag den 27 februari och kommer hem den 25 mars!!

Kan Losan bo hos er?

VAAA?

Ja till Thailand och Malaysia, är borta fyra veckor?

Jaha ska du åka ensam?? Inget svar!

Så kryper det fram en dag när vi hjälper henne att sätta upp en taklampa...

Jo jag ska åka med Mats??????????????

Mats?? Ja en kille! Jo det fattar man ju men vilken kille då???

Min pojkvän??
Va? Vad då sedan när då?

Strax före jul!

Före jul?

Mja mamma du vet den där gången ni kom förbi och vi käkade pizza.

Jo då det minns jag - trots att det nästan var ett sekel sedan. 

Så du har alltså varit hemma och firat jul i vårat hus, vi har bastat en hel del gånger och det har liksom aldrig fallit dig in att berätta???

Vad då berätta?

Nä nä ingenting - jag är bara din mamma som under vånda svett och tårar har fött dig matat dig fostrat dig (tydligen misslyckats där) torkat dig i baken, läst 1000 tals sagor mm näe berätta inget kuligt för mig inte!

I församlingen tiger kvinnan still!

Är det så himla vansinnigt konstigt att man blir gråhårig rynkig och sliten som mamma?

Men väldigt glad och lycklig euforisk för sin dotters nya lycka och kärlek....

Men vem sjutton är han?

Ingen tid att förlora. 
Snart reser hon iväg med en pojke som hon nyss har träffat och som jag ännu inte synat i sömmarna:-)

Här gäller det att ligga i. Måste bjuda dem på middag, hrm när ska det passa in då??

Vad i hela friden ska man bjuda på?

Tusen frågor minst att förbereda...........tick tack, tick tack!

Men nog är det väl härligt ändå - denna spirande försiktiga pirrande känsla som det är att vara förälskad:-)

Det kan man ju faktiskt fortfarande känna trots 33 år med samma gubbe, båda är vi lite gråare, lite långsammare, några rynkor här och där. 
Kanske inte lika fast i hullet längre eller alerta.

Men ändå, när han kommer hem från jobbet, känslan när man hör att det slår i ytterdörren.....:-)

Så älskade barn, Lev livet medan ni kan men glöm inte bort bara att berätta för mamma vad som än händer:-)

I like that!