Bara lilla jag

Mitt foto
Fåglsjö, Småland, Sweden
Hej! jag är en kvinna mitt i livet som känner glädje varje dag jag vaknar.Njuter av min familj, vänner och inte minst min trädgård. Min dotter tror att jag suger näringen ur jorden när jag stoppar fingrarna i backen:-) Kanske är det så för inget får mig så lugn och så harmonisk som när jag påtar i jorden.Jag är absolut inget proffs utan en enkel amatör som gläds åt varje blomma och varje blad. Som bedriver en ständig kamp mot åkersorken som gräver som en tok bland mina lökar och puttar upp dem eller ännu värre äter upp dem.Följ min i min vardag och dela glädje och frustrationer med mig.

onsdag 22 februari 2012

En doft av vår!

Sedan jag sist skrev i min Blogg har vi både fått vinter och nu en aning om vår:-)

I slutet på januari kom kylan svepande och gjorde så man fick gräva fram alla tjocktröjor som fanns i skåpen.
Även snön drog ner som ett vitt täcke och gav oss oönskad motion i form av skottning. 
Nu sista veckan har det i alla fall börjat tina och man får en svag aning om vår när man går ut och hör fåglarnas kvitter:-)

Mina små odlingar håller på att få lite fart i lådorna och framför allt Rosenskäran hade bråttom upp.
Jag sådde de en torsdag och måndagen veckan efter visade sig de första späda skotten.

Chilin har även den kommit upp men två sorter verkar dröja.

En växtlampa är införskaffad och väntas på att få hämtas ut och det ska bli spännande att se om den kan göra små underverk?

En annan mindre trevlig sak är att vi den sista 1½ veckan har haft rejäla besök av vildsvin!!

Mindre roligt måste jag säga.

Men än så länge - peppar, peppar håller de sig på åkern och har inte rumsterat om inne i trädgården tack och lov.

Vi försöker med alla medel!

Vi har en skrällande radio som står och lever om på nätterna tillsammans med en stark lampa som slår av och på med en timers hjälp hela mörka delen av dygnet.
Verkar inte hjälpa ett smack - troligen har de fattat att det bara lever om men ingenting mera - det är ju trots allt intelligenta djur.
Nu idag ska vi testa nästa steg - varg urin!
Luktar fruktansvärt för oss människor i alla fall så man ju hoppas att även vildsvinen tycker detsamma:-)

Nu märker jag att mina stackars krukväxter inomhus lever på svältkost så det får bli en omplantering inom de närmaste dagarna så även de får komma igång tillsammans med dagsljuset som tar stora kliv nu:-)

Jag måste säga att jag väntar otåligt!


söndag 4 december 2011

December väntan & mörkrets månad

Idag så blev det en bara vara lat dag! 
Det var ett tag sedan sist så det har känts rätt skönt att få syssla med sådant som man alltid prioriterar bort för att man inte hinner.

Vi började dagen i alla fall med en låååång frukost då geni knölarna fick sitt med Sudoku:-)
Sen när vi städat bort så klädde vi oss rejält - för rejält visade det sig när vi tog en härlig promenad i skönt ska man säga höst eller vinter väder??

Direkt något vinter väder har vi ju knappast haft än så länge vilket jag är väldigt glad och tacksam över.

Mina i höst satta saffrans krokus har blommat och de som inte blommade har växt rejält.
Även flädern har fått små gröna blad?

Så vi får väl se till våren om de har någon växtkraft då?

Under dagens promenad så såg vi en rätt kul liten sak:-)

Det var ett ek ollon som på sin väg ner från träden fastnat på en taggtråds tagg.

Man skulle väl kunna säga att den träffat mitt i prick!



Det var även en hel del fallna träd efter förra söndagens storm med rejäla rotvältor.
Men man förundras hur ett enormt träd kan stå och växa sig halvvägs till himlen på en stenhälla??
Otroligt att det inte fallit långt mycket tidigare.

Bäckarna porlade vårlikt men dagsljuset vittnade om att det ännu är långt till vår:-)



Så nu får vi väl bara tåla oss och först fira jul tillsammans med nära och kära:-)

För oss blir det ett annorlunda firande men det ska bara bli roligt och något som jag ser framemot med glädje och förväntan.

Jag är ju ingen traditionsbunden människa utan ser förändring som utmaning och spänning.

När sedan julen och nyåret kommit och gått så är det äntligen dax att planer inför en ny växtsäsong igen:-)

Strålande tider härliga tider!

tisdag 15 november 2011

Krokus i november.

När jag mina vana och numera med glädje tog en runda i min trädgård där jag hela hösten lagt ner ett enormt arbete med att gräva upp samtliga perenner och därmed oxå rabatterna. Planerade sedan om och flyttade runt samtliga växter så att det ska bli (hoppas) jag bättre harmoni i rabatterna. Nå väl vad skådar mitt öga då tre utav höstens nyplanterade saffrans krokus står i blom:-)? Kan man bli annat än glad trots att det är helt tokigt?

onsdag 28 september 2011

Full Fart!



Tjolahopp ......nu ligger jag efter igen?

Men för den skull så ligger jag inte på lat sidan så att säga.

Eller??

Nä då vi har ju även fått lite sol och värme tillslut så då är jag mest ute och njuter av vädret.

Men självklart i växthuset och skolar om växter samt planterar och sår nytt!

Verkar att ha haft väldigt bra luktärter frön i år? 
Tror vart enda ett har kommit upp vare sig de är sådda i växthuset eller på friland?

Tomaterna och gurkorna håller på att sätta rejäl fart - äntligen!
Men de var allt sega att komma igång.

Solrosor som jag brukar glömma att så satte jag alla påsar sedan flera år och även där verkar grobarheten ha varit utmärkt! 

Så solens blomma kommer det finnas gott om i trädgården till hösten:-)

Vet bara inte var jag ska stoppa ner alla?


Här en Rhodedendron som just håller på att slå ut.

Igår när det var Sveriges Nationaldag - känns konstigt att säga så.

Man är uppväxt med Svenska Flaggans Dag!

I alla fall så var det upp med tuppen och sedan iväg till Sölvesborg där det var samling för dagens kortege körning.

Klockan 9.oo dånade 128 MC in på torget i den morgontrötta staden.
Men snart var det rätt mycket folk som kom för att titta och prata. 

Färden fortsatte genom nästan helga Blekinge och i Karlshamn var vi 138 MC 
Det var rätt mäktigt att köra måste jag medge när vi puttrade fram på fina vägar i solen och med doften från blommande rapsfält, syrener, hundkex, frukträd mm .




Så såg man på vissa rak sträckor denna km långa karavan av glada trevliga och MC burna tjejer och killar:-)

Livsglädje som heter duga!




Vi eskorterade även Blås orkestern mm i Karlshamn så det var rätt högtidligt.
Annars har man ju som aldrig lagt något krut på att fira att man är svensk så att säga!

Men så här med en fin dag och en underbar utflykt så blir det ett härligt minne.

Jag har ju även haft en underbar dag för några veckor sedan på Öland tillsammans med Tutttanterna!

Vi hade relativt tur med vädret! 
Dagen började med en underbart god fisksoppa samt hembakat baguette. God kaka till kaffet efteråt.
Efter den goda lunchen så passade en skön promenad på Alvaret. 
Där fick vi se en stor flock med Islands hästar och deras små föl.



Hur söta var inte de?

Sedan fortsatte färden till några växthus som hade en hel del frestande och jag råkade finna som av en händelse två stycken Fjärils buskar:-)

Me like:-)

Fick även pepparrot av en av tjejerna! Tack Annika!

Men fram för allt stort TACK Lena för en underbar dag:-)

Jag ser framemot hösten när vi ses igen.

I helgen hade vi oxå turen att bli bort bjudna till våra grannar.

Alltid god mat och gott sällskap. 
Men när vi skulle upp och köra så skulle det bli en tidig kväll.

Hrm hur det blev med den saken är en annan historia.

Denna tiden på året går alltid i full speed. 
Undrar ofta varför sommarens dagar som egentligen är längre känns kortare???
Samt att månaderna bara rusar förbi när man skulle vilja att de gick i ultrarapid?

Men de sa ju förr att tiden går fort när man har trevligt! 

Nu har klockan rusat iväg för mig oxå - undrar just om jag håller på att bli långsam??

Hur som helst! Fånga dagen!







Skördefest!



September går mot sitt slut men inte när man tittar på termometern för vilka härliga dagar som det har varit och verkar ska fortsätta en kort period till:-)

Vi har jobbat på gården en hel del med att försöka hinna i fatt den växtkraft som finns överallt. Vi har beskurit träd för att få in mera ljus och sol på gården. Vi har tagit ner några hemska alar som färgar allt svart. Vi har haft trimmen och kört rent nere vid stenmuren mot vägen där det växer så det knakar det man inte alls vill ska växa:-)

Så långt är det härligt!

I söndags hade vi en skön dag av helt annan art. Vi körde tillsammans med vårat MC gäng ner till Kivik på fantastiska vägar och en underbar utsikt fick vi när vi kom ut ur skogen och befann oss med en helt sagolik syn utöver Brösarps backar. Det tog näsan andan ur en.
Det var äppelmarknad i Kivik! 

Vägen hem blev lika fin och slingrande i vår vackra natur. Genom otroliga bokskogar och vackra sjöar men solens glitter ständigt lekande över vattnet.

Riktigt trötta var vi när vi anlände gården 19.30 efter nästan 12 timmar borta. Efter en varm kopp te så slocknade vi båda i varsitt soffhörn:-)

I morgon är det bastu men kära dottern:-) 
Först en tjej lunch så krafterna finns där för 4 -5 timmar i bastun:-)

Fredag åker vi åter på våra hojar över till Öland där det är Sködemarknad. 
Våra planer är att campa om vädret nu tillåter och få strosa runt bland alla fantastiska rotgrönsaker mm i lugn och ro hela helgen.

Ölands hotell!

Jag glömde ju berätta att för ca 14 dagar sedan så sådde jag i rädisor och sallad samt Ringblommor för att få snabb start på de sist nämnda nästa vår.

Nu växer det så det knakar och både sallad och rädisor är inte långt borta innan skörd:-)
Hur det går med Ringblommorna är en helt annan femma:-)
Ska även köpa utsäde för vitlök och sätta i mina odlingslådor - får se om de är lika villiga att bli stora och goda nästa säsong?

fredag 23 september 2011

Höstfägring

Efter en otroligt hektisk sommar med många men trevliga gäst nätter i stugan, separation och sjukdom i familjen som tar hårt på de man älskar. Flyttat svärmor till ett äldre boende, otroligt ljust och fint sådant samt varit uppe i Umeå för att gratulera min pappa som fyllt 80 år och hjälpa till med kalaset så är jag åter hemma i skogen och tror att jag håller på att landa - äntligen:-)

Pappa Lennart 80 år i nya dun jackan.


Trädgården har ju naturligtvis blivit eftersatt när orken har gått till annat och jag ser nu med både fasa och glädje framemot att gräva upp och flytta om det mesta i mina rabatter!!

Ja, det är dax nu. Vissa växter trivs alldeles för bra och sprider sig som farsoten i rabatterna och kväver därmed de mera blyga och försiktiga som tar lite mer tid på sig att etablera sig.

Ett tufft jobb javisst! Men det ska bli roligt oxå att få skapa rabatterna på nytt och medan jag kommer ihåg vad som växer i de olika planteringarna:-)



Vildsvinen har även gjort entré i trädgården eller rättare på åkern men vi hade tur det var nog en ensam galt som bökade runt och lyckade tyvärr bryta sönder det sista och enda äppelträdet som vi hade.
Nu försöker vi bryta grisarnas framfart med Radio Rix som spelar med hjälp av en timer till och från under natten:-)
Peppar peppar än så länge verkar det som om de inte tillhör Radio Rix´s  fan club:-)

En skön semester på Gotland har dock hunnits med:-) På den fick vi glädjen att ha sonen och barnbarnet med oss.



Vi hade fantastiskt fina dagar med bara någon regnskur och två rejäla åskväder vilka dock var sent på kvällen och utgjorde ett otroligt skådespel på himlen samt över havet.

För att återgå till min trädgård så upplever jag att mina skördar av tomater och gurka i växthuset inte varit till fullbelåtenhet medan då det jag odlat ute i pallkragarna växt som tusan.

Fick en fin skörd av gul lök samt purjolök som jag nog aldrig fått tidigare samt persiljan växer sig över alla bredd grader - klipper och fryser in, klipper och ger bort men det tar aldrig någon ände verkar det som om:-)

Sådde även in nytt av rädisor, plocksallad samt en asiatisk sallad för en dryg vecka sedan och det har kommit upp väldigt fint medan jag varit upp i norr:-) Hur det utvecklas återstår att se:-)

På söndag om vädret tillåter så lockar det med en Mc tur ner till Kivik på äppelmarknaden sedan nästa helg så är det Skördefest på Öland. Det är två aktiviteter som jag ser fram emot.













tisdag 24 maj 2011

Skämmigt!

Alltså jag är ingen duktig bloggare det är då ett som är säkert. Men får väl göra ett nytt försök att få fart på min egen blogg!! Hrm hur nu det ska gå när jag knappt hinner svara på mina mail? Men man är väl inte sämre människa än att man får en chans till? Eller?

Det har ju runnit en del vatten under broarna sedan sist och inte minst snöat och varit skitkall vinter och då går jag ju liksom i ide och vill bara försöka överleva. Men så blir det januari och det är dax att sätta de små första fröna till chili mm och då börjar denna frusna människa tina upp igen:-)



Så just nu i maj månad är det full fart i växthus och trädgård och det slukar massor av min tid och energi:-) Men med glädje.

En annan sak som oxå tar lite tid men jag mer än gärna gör är ju att köra Mc med bara tjejer på måndagar:-)
Super trevligt, många glada skratt och rena rama medicinen:-)

Självklart så kör jag ju fortfarande med gubben och vårat trevliga Mc gäng - det vill jag ju inte heller vara utan. Men är det inte alltid så på våren och försommaren att livet går i 100 knyck?

Det är sååå mycket man vill göra och uppleva denna korta period när ljuset ger oss energi, fåglarna kvittrar, det växer så det knakar samt köra runt med glada människor på fina vägar dessa sköna kvällar med fantastiska solnedgångar:-)

Är inte det livsglädje i ett nötskal?



Glädje är ju oxå att resa och uppleva andra länder och kulturer:-) Så under Påsken var vi på en tripp först till Italien och införskaffade massor av Parma skina och Parmesan ost och korvar i alla möjliga storlekar:-)
Sedan reste vi vidare och besökte våra underbara vänner Carmen och Bernie i Tyskland. Där vi mottogs som kungar och blev guidade runt för att se en massa fantastiska slott och landskap:-) Thank you dear friends:-)

Livet rullar på och så ska jag oxå försöka att få denna sida att göra:-)

Vi ses!