Bara lilla jag

Mitt foto
Fåglsjö, Småland, Sweden
Hej! jag är en kvinna mitt i livet som känner glädje varje dag jag vaknar.Njuter av min familj, vänner och inte minst min trädgård. Min dotter tror att jag suger näringen ur jorden när jag stoppar fingrarna i backen:-) Kanske är det så för inget får mig så lugn och så harmonisk som när jag påtar i jorden.Jag är absolut inget proffs utan en enkel amatör som gläds åt varje blomma och varje blad. Som bedriver en ständig kamp mot åkersorken som gräver som en tok bland mina lökar och puttar upp dem eller ännu värre äter upp dem.Följ min i min vardag och dela glädje och frustrationer med mig.

onsdag 22 februari 2012

En doft av vår!

Sedan jag sist skrev i min Blogg har vi både fått vinter och nu en aning om vår:-)

I slutet på januari kom kylan svepande och gjorde så man fick gräva fram alla tjocktröjor som fanns i skåpen.
Även snön drog ner som ett vitt täcke och gav oss oönskad motion i form av skottning. 
Nu sista veckan har det i alla fall börjat tina och man får en svag aning om vår när man går ut och hör fåglarnas kvitter:-)

Mina små odlingar håller på att få lite fart i lådorna och framför allt Rosenskäran hade bråttom upp.
Jag sådde de en torsdag och måndagen veckan efter visade sig de första späda skotten.

Chilin har även den kommit upp men två sorter verkar dröja.

En växtlampa är införskaffad och väntas på att få hämtas ut och det ska bli spännande att se om den kan göra små underverk?

En annan mindre trevlig sak är att vi den sista 1½ veckan har haft rejäla besök av vildsvin!!

Mindre roligt måste jag säga.

Men än så länge - peppar, peppar håller de sig på åkern och har inte rumsterat om inne i trädgården tack och lov.

Vi försöker med alla medel!

Vi har en skrällande radio som står och lever om på nätterna tillsammans med en stark lampa som slår av och på med en timers hjälp hela mörka delen av dygnet.
Verkar inte hjälpa ett smack - troligen har de fattat att det bara lever om men ingenting mera - det är ju trots allt intelligenta djur.
Nu idag ska vi testa nästa steg - varg urin!
Luktar fruktansvärt för oss människor i alla fall så man ju hoppas att även vildsvinen tycker detsamma:-)

Nu märker jag att mina stackars krukväxter inomhus lever på svältkost så det får bli en omplantering inom de närmaste dagarna så även de får komma igång tillsammans med dagsljuset som tar stora kliv nu:-)

Jag måste säga att jag väntar otåligt!