Bara lilla jag

Mitt foto
Fåglsjö, Småland, Sweden
Hej! jag är en kvinna mitt i livet som känner glädje varje dag jag vaknar.Njuter av min familj, vänner och inte minst min trädgård. Min dotter tror att jag suger näringen ur jorden när jag stoppar fingrarna i backen:-) Kanske är det så för inget får mig så lugn och så harmonisk som när jag påtar i jorden.Jag är absolut inget proffs utan en enkel amatör som gläds åt varje blomma och varje blad. Som bedriver en ständig kamp mot åkersorken som gräver som en tok bland mina lökar och puttar upp dem eller ännu värre äter upp dem.Följ min i min vardag och dela glädje och frustrationer med mig.

tisdag 29 juni 2010

Riktig Go värme:-)

Halloj där!


 Inget nytt under solen mer än att jag ligger som en pascha och steker fläsket så det luktar låååång väg:-)

När jag säger inget nytt så menar jag att det är som vanligt - långt emellan inläggen från en viss tant?!

Men livet är ju bara kanon nu! 

Man vill inte vara inne överhuvud taget för kvällen är ljum visserligen med en massa stickande flyg fän men ändå.

Vaknar på morgonen och tar sin frukost bricka med sig ut på
 " grekiska"
 (en av våra ute platser)och sätter sig med en bok och tar en lååång frukost och bara lever:-)

Kan inte bli bättre.

Midsommar var ljuvlig. 
Jag och gubben var ensam hemma -
 nu inte filmtiteln utan i verkliga livet:-)

Vi solade läste åt och drack gott, spelade boule, terräng sådan!!!!???? 
Satt i växthuset när de terroriserade mini-djuren blev för aggressiva och bara var .....

Helgen innan var vi ......äntligen får jag skriva om det:-) 
På överrasknings fest för våran älskade son som snart fyller 30 år???? 

Hur nu det kan komma sig med sååå unga föräldrar:-) 
Nåväl vi åkte till Motala till Daniels underbara svärföräldrar Dennis och Marie.
Desirée med sin fina pojkvän Mats var kutter smycke på våra MC, Mats för första gången:-)



Daniels härliga sambo Bettina hade ordnat en överrasknings fest för honom och mer eller mindre tvingat honom att åka till svärföräldrarna istället för att utforska en ny grotta.

Jag gissar att det inte var med stor glädje han valde Motala gentemot en lerig grotta?

Men det vart en så rolig och skratt berikad fest och Daniel som aldrig tappar talet var nog tyst i 2 timmar:-)

Stor eloge Bettina!

Man kan inte annat än att vara stolt över sina fina barn med respektive 
(kallar nog Bettina & Mats oxå för barn....) 
samt barnbarnet Vintra:-)


Trädgården börjar stå i sitt vackraste flor. 
Rosorna har så smått börjat visa sina blommor. 
Mina favoriter Blomster Salvia slår ut allt eftersom.

I växthuset växer det så det knakar eller hrm det är något annat som låter......?

Ja just det ja - gubben hittade den gamla järnsängen och tog sig en middags lur:-)

Inte helt fel eller hur?



Det är nu.....denna tid på året.... som jag verkligen lever:-)

Gör det du med, ta vara på livet och de kära som du har runt omkring dig:-)

Tja Ba!

söndag 13 juni 2010

Vind i seglen.



Denna helgen har det varit halv storm men även en trevlig MC helg.

Det började på lördag som oxå var våran Bröllopsdag den 28 i ordningen.

Den ville vi ju naturligtvis fira med det bästa vi båda vet och det är en tur på Öland och då den Norra delen där vi kör den gamla kust vägen på smala krokiga steniga vägar bland kor och gröna vindpinade åkrar.



Visst lite regn hamnade det på oss och blåsten slet och drog i våra MC:ar

Men jag formligen älskar att studsa fram på dessa leriga och dammiga vägar i ett lagomt tempo.

Sedan sätta sig i lä med goda mackor samt en varm kopp te medan blicken går ut över havet och den 
Blå Jungfrun.


Den ligger där som en mystisk skugga ute i havet.

Den är ju mytomspunnen sedan långt tillbaka om inte annat för att det är där alla Häxor samlas på Skärtorsdagen:-)

Men många är det som oxå skickat tillbaka sten som de tagit med sig hem från detta naturskyddade område och sedan har otur och olycka kommit slag i slag.

När vi var tillräckligt dammiga, trötta och rödkindade så avslutade vi Ö-vistelsen på Hotell Skansen våran "stamställe" sedan 9 år tillbaka där vi avnjut en Williams Planka.

Sedan var det time för att rida hem i solnedgången:-)

Så då till söndagen!

Upp med tuppen vid 06.30 och göra sig snabbt i ordning för att sedan sätta oss på våra hojar igen.

Denna gång för att sätta ut alla frågor på den sträcka som vi lagt inför MC Orienteringen.

En slinga på 10 mil i natursköna omgivningar på oftast smala slingrande asfaltsvägar.
 För klubben glada knuttar och knuttor:-)



Riktigt bra uppslutning med 75 startande körde "våran" slinga.

För att sedan med hopp i blicken studera det fantastiska vinst bord som våra sponsorer skänkt oss.

Dagen avslutade vi i styrelsen med en god bit mat efter dagens arbete var över.



Så nu känns kroppen rätt mör och soffan lockar med sina kuddar:-)

I morgon väntar trädgården den eftersatta, men rikligt blommande på lite vård.

Så om inte förr så i morgon slappnar kropp och hjärna av.

Mmmmmmmmmmmm ljuvligt!














måndag 7 juni 2010

Full Fart!



Tjolahopp ......nu ligger jag efter igen?

Men för den skull så ligger jag inte på lat sidan så att säga.

Eller??

Nä då vi har ju även fått lite sol och värme tillslut så då är jag mest ute och njuter av vädret.

Men självklart i växthuset och skolar om växter samt planterar och sår nytt!

Verkar att ha haft väldigt bra luktärter frön i år? 
Tror vart enda ett har kommit upp vare sig de är sådda i växthuset eller på friland?

Tomaterna och gurkorna håller på att sätta rejäl fart - äntligen!
Men de var allt sega att komma igång.

Solrosor som jag brukar glömma att så satte jag alla påsar sedan flera år och även där verkar grobarheten ha varit utmärkt! 

Så solens blomma kommer det finnas gott om i trädgården till hösten:-)

Vet bara inte var jag ska stoppa ner alla?


Här en Rhodedendron som just håller på att slå ut.

Igår när det var Sveriges Nationaldag - känns konstigt att säga så.

Man är uppväxt med Svenska Flaggans Dag!

I alla fall så var det upp med tuppen och sedan iväg till Sölvesborg där det var samling för dagens kortege körning.

Klockan 9.oo dånade 128 MC in på torget i den morgontrötta staden.
Men snart var det rätt mycket folk som kom för att titta och prata. 



Färden fortsatte genom nästan helga Blekinge och i Karlshamn var vi 138 MC 
Det var rätt mäktigt att köra måste jag medge när vi puttrade fram på fina vägar i solen och med doften från blommande rapsfält, syrener, hundkex, frukträd mm .

Så såg man på vissa rak sträckor denna km långa karavan av glada trevliga och MC burna tjejer och killar:-)

Livsglädje som heter duga!






Vi eskorterade även Blås orkestern mm i Karlshamn så det var rätt högtidligt.
Annars har man ju som aldrig lagt något krut på att fira att man är svensk så att säga









Men så här med en fin dag och en underbar utflykt så blir det ett härligt minne.