Bara lilla jag

Mitt foto
Fåglsjö, Småland, Sweden
Hej! jag är en kvinna mitt i livet som känner glädje varje dag jag vaknar.Njuter av min familj, vänner och inte minst min trädgård. Min dotter tror att jag suger näringen ur jorden när jag stoppar fingrarna i backen:-) Kanske är det så för inget får mig så lugn och så harmonisk som när jag påtar i jorden.Jag är absolut inget proffs utan en enkel amatör som gläds åt varje blomma och varje blad. Som bedriver en ständig kamp mot åkersorken som gräver som en tok bland mina lökar och puttar upp dem eller ännu värre äter upp dem.Följ min i min vardag och dela glädje och frustrationer med mig.

fredag 21 maj 2010

Vårvärme till slut.


Så kom den då den efterlängtade värmen - från mig sett i alla fall.

Ena dagen var man tvungen ha långkalsonger och nästa var det dax för shortsen:-)

Som om inte värmen var nog så kom i natt ett otroligt åskoväder och regnet vräkte ner i ordets rätta bemärkelse.

Det var så fuktigt att bara man viftade på lilltån så rann svetten kring kroppen - fräscht som bara den.

Jag som alltid brukar duscha i nästan kokande vatten var tvungen att duscha iskallt i dag efter det jag varit ute och stavat:-)

Men tack vare denna värme och allt regn så har växterna satt en otrolig fart - det nästan knakar i stjälkarna av växtkraft:-)

Sedan luktar det ju helt sagolikt:-)


Både häggen, frukt träden samt Magnoliorna blommar nu - det är så vackert att ögonen tåras:-)

I går var jag ner till Ronneby och är det något de har så är det en otrolig blomster fägring i denna lilla stad.

Jag var och klippte mig eller rättare snaggade mig:-) 

Ville göra något nytt - man har ju inte så mycket att spela med längre så då fick de bli det som fortfarande går att fixa - frillan:-!!

Vart riktigt bra om man får säga det själv:-)

Eller som vår dotter säger:

- Allt klär en skönhet och inget miss-klär en ful!!

Nå jag tolkar det första till min fördel - självklart vad annars:-)

Ja ha nu sitter jag här och väntar på både gubben ska komma hem från jobbet samt att mina nya MC däck ska levereras!

Man får ju alltid en sådan bra och exakt tid!

Ja de levereras emellan 12.00 - 15.00.

Men ännu har de inte kommit och nu är klockan 14.49???

Suck ja! Inget är som väntans tider:-)

Väntat har vi gjort denna vår på att det ska bli lite varmare så vi får köra våran efterlängtade Öland´s tur!
Kanske kan den längtan uppfyllas nu i Pingst helgen om vädret står sig bi?

Skulle vara ljuvligt!

Nu önskar jag alla brudpar lite regn i kronan och alla MC åkare strålande sol!

Fixa det den som kan så att alla bli nöjda och glada:-)

Tjingeling!



lördag 15 maj 2010

Regn dimma och dis



Jag har liksom förträngt när jag såg solen senast?

Det är som man tänker sig på Irland eller Skottland på hedarna där.-)

Evigt dis och dimma samt duggregn som väter ner allt och alla.


Men nog är det vackert oxå och det har ju inte varit kallt så man ska inte klaga.

Idag var vi då iväg och fyllde på vårat mat förråd - det var lite brist i skåp och lådor.

När jag sedan kom hem så fanns det en liter mjölk som utgångs datum var i går och min gubbe vägrar i sten att dricka "gammal" mjölk?
Så då satte jag en bulldeg - kan vara bra att ha i frysen.
Som om inte det var nog så gjorde jag även en lång pannekaka för samma ändamål.

När vi sedan ätit våran middag så tog vi en liten promenad i diset och då tog jag bilden ovan samt denna som kommer här och jag undrar om ni kan urskilja vad som finns på den??



Just det ett vildsvin som bökar tillsamman (osynliga) med sina säkert 15 kultingar!

Men när vi gick närmare för att få en bättre bild så valde suggan att ta sin tillflykt.

Vi har dem alldeles inpå knuten det är då ett som är säkert & en granne har fått hela gräsmattan upp bökad.

Jag undrar bara när de väljer våran tomt??

I går så körde vi återigen för att få vägen klar inför orienteringen.
Nu stämde det äntligen och asfalt för hela slanten:-)

Nu står frågorna på tur och det gäller att få lagomt svåra samt kluriga frågor .

Men jag tycker det är riktigt roligt att försöka hitta bra frågor och då gärna med en lokal anknytning till den plats där fråga sitter.

När vi kört våran rutt så åkte vi förbi svågern och svägerskan i den gamla stugan som tillhört släkten på min mans sida. 

Gubben med sina 5 syskon är nu den 6.e generationen som äger den och det var väldigt roligt att se så fint det blivit där efter allt jobb som får tillskrivas min svåger Lennart!



Denna bild är för två år sedan och det har hänt massor sedan dess:-)

I morgon är vi visst lovade bättre väder och då blir det nog MC för hela slanten.
God matsäck och fullt pådrag i skogen är det som gäller och sedan komma hem riktigt skitig och lerig:-)

Man får en sådan där flash back sedan man var barn och fick klä av sig i trapphuset:-)

Trädgården verkar sköta sig själv just nu!
Eller är mer eller mindre tvungen för jag håller på med en massa annat.

Men denna årstid med ljuset och grönskan försvinner sååå fort så man måste leva.

Jag slutar dagen med en bild på en av skogens ljuva blyga flickor!

Linnea!

Så oansenlig men sååå bedårande vacker i sin enkelhet!



Fånga Dagen!









tisdag 11 maj 2010

Grus i maskineriet?



Ibland blir dagen eller livet inte riktigt som man tänkt sig.
Så blev det för mig natten till måndag när jag vaknade med fruktansvärda smärtor i underlivet?

Hela natten låg jag och vred och försökte hitta ett läge som inte gjorde ont och jag säger bara: -

Tack och lov för spikmattan!



Det hjälpte faktiskt till en del att lägga sig ner på den och försöka att slappna av.

Under kan den dock inte göra så på morgonen hade jag även feber?
Efter att ha pratat med sjukvårds upplysningen så åkte jag in akut på gynekologen.

Där har jag nu avverkat mitt senaste dygn fastande för ifall det ev skulle bli operation.

Nu slapp jag det tack och lov och idag känns det bättre men absolut inte bra.

Lite kul kan det ändå bli för i mitt förra inlägg så skrev jag att jag gick i väntans tider:-)

I går så tog de en grav test på mig av just den anledningen:-)))

Men till tröst för min man och mig själv så kom i stället det som jag väntade på.

Mina Plantor!


Så idag när jag väl var hemma så fick jag gå ut och stoppa fingrarna i myllan:-)

Det är rena medicin kuren det - finns det något mera läkande för själ och hjärta?

Även solen hade vågat sig fram så det var riktigt skönt där den brände i ryggen.

Skönt var det oxå när vi till slut tog oss ut för att rekognosera vägar 
till MC orienteringen i förrgår.

Visst det var grått och även lite blött men vi var klädda för skit väder och då fryser man inte.


Här står vi vid vatten tornet i Karlskrona där man hade en otroligt utsikt. 
(om det hade varit sol)

Nu hade vi råkat få med en hel del grusvägar och det gillas inte av majoriteten så det får bli en del korrigeringar.

Förhoppningsvis med ev rejäl Maj värme och försommar sol:-)

Nu får jag nog fixa mig lite middag - James är ju på jobbet!

Ha det gott vart du än är!












söndag 9 maj 2010

Jag en Pyroman.



Vädret denna helgen var då inget att hurra för. Kallt blött och grått.

Men helt perfekt väder för att bränna gammalt ris som legat i enorma högar ute på åkern.

Inte en vindpust på hela dagen så jag trivdes som fisken i vattnet när jag fick fyr på riset och flammorna steg upp och värmde gott denna dag som bara gick upp till +6 grader.



Det där med eldar är fascinerande måste jag säga. De trollbinder en verkligen med sitt sprakande sina härliga lågor och för att inte tala om den värme den skänker:-)

Inbillar mig att jag kunde bli pyroman i ett annat liv eller så har jag varit det i ett tidigare???

Nå väl njuter av öppna eldar det gör jag i vilket fall som helst:-)

Idag söndag funderar vi på att reka en MC runda inför den Orientering som ska gå av stapeln i början på juni.

Precis när vi börjat få på oss långkalsongerna så började det regna!!??

Suck!

Men inte ett dugg ovanligt när det gäller gubbens och mina MC turer.

Vi kanske är någon form av väder Gudar lovordade av de bönder vars ägor vi passerar??

Drömma kan man ju och jag skulle föredra måste jag säga att så var inte fallet.

Oj det vart visst väldigt mycket kult i denna text 
Nu får dotterns pojkvän och min gubbe spader för de tror bara på sådant de kan se och känna på!!!!!

Oss:-) Hrm!

Jag går i väntans tider??

Ja inte sådana tider utan på perenner som jag beställt.

Skulle kännas gott att få gräva lite igen det var ju flera dagar sedan sist.-)

Funderar även på att köpa en del fruktträd och sätta inne på gården samt en del färg rika lövträd?

Hrm mycket att fundera på.

Men sååå roligt.

Det finns ju sååå mycket att välja på men det får inte bli för stort och yvigt och växa rakt och snyggt??

Undrar just om det finns någon sådan garanti?

Garanterat att det blir regn nu när vi trotsar vädergudarna och kör ut ändå det är då ett som är säkert!!

Ok då kör vi!!






torsdag 6 maj 2010

Sköna Maj Välkommen till vår bygd igen......

Men fy sjutton så kallt det är?

 Jag avskyr att frysa och befinner mig i den åldern när alla tjejer/tanter ska svettas!! 
Men likafullt så fryyyyyyser jag så in i bängen.

Inte lär det bli varmare idag när vi ska ut och köra MC och grilla med BMC våran MC klubb?




Men gubben sms:ade tidigare idag och sa att det skulle nog gå bra för korven är ju varm??

Man vet inte vad man ska tro om det är snusk han skickar eller viktig information:-)??

Visserligen skiner solen men luften är kall och tydligen de som gillar att kliva upp före 07.00 så fick de även uppleva att backen var vit - vi (jag) lite som latare klev upp 07.30 och då var gräset grönt precis som det ska.

Men det är märkligt för ute fortsätter det att skjuta upp växter och grönt ur backen som ingenting?


En försiktigt sparris knopp har tittat upp och fler är på gång:-)

Trots den isiga vinden så njuter jag av att hålla på i trädgården och få vara ute i det underbara ljuset som är denna årstid:-)

Sedan fåglarna....

Vilka härliga konserter de spelar för mig när jag ligger där på alla fyra och sliter och drar i ogräset:-)
De springer på sina små ben fram och tillbaka för att hitta något gott som kan tänkas följa med 
ogräsrötterna.

Idag när jag var ute med mina stavar och flåsade runt i skogen så kom jag på ett par tranor som höll på göra nya tranor! 
Det fullkomligt kryllar av olika aktiviteter ute nu:-)
Svanarna häckar sedan några veckor i våran sjö sååå majestätiska med sina långa vita halsar när de glider fram i vattnet.




PAUS

Nu så är jag tillbaka efter kvällens grillning och MC tur!

Gubben hade rätt - korven den var varm??

Men nog frös jag ändå. 
Speciellt om fingrarna och de var riktigt klumpiga innan jag var hemma.

Nu lockar bingen så......

See you!!