Bara lilla jag

Mitt foto
Fåglsjö, Småland, Sweden
Hej! jag är en kvinna mitt i livet som känner glädje varje dag jag vaknar.Njuter av min familj, vänner och inte minst min trädgård. Min dotter tror att jag suger näringen ur jorden när jag stoppar fingrarna i backen:-) Kanske är det så för inget får mig så lugn och så harmonisk som när jag påtar i jorden.Jag är absolut inget proffs utan en enkel amatör som gläds åt varje blomma och varje blad. Som bedriver en ständig kamp mot åkersorken som gräver som en tok bland mina lökar och puttar upp dem eller ännu värre äter upp dem.Följ min i min vardag och dela glädje och frustrationer med mig.

måndag 28 december 2009

Slut(h)julat!



Första vardagen efter jul och som vanligt njuter jag alltid lika mycket av den:-)

Vi har haft en underbar jul med en lååååång lat helg som innehöll massor av god mat och dryck. Godis naturligtvis men oxå underbart fina julklappar. Men det bästa är nog ändå att vi alltid har så mysigt med många glada skratt och den glädje som är att få vara tillsammans.



Snön har fått ge med sig för blötare väder men jag föredrar ju det jämfört med snön. Men nu fick i alla fall de som njuter av en vit jul förmången att få detta.
På Julaftonens kväll så ringde Sonen Daniel från Nya Zeeland - att få höra hans röst och att de har de underbart bra var ju en otrolig julklapp:-) Vi gläds med dem och hoppas att de ska få många fantastiska upplevelser till under resans gång.

I dag städade jag ut julen???? Ja, jag vet att de flesta tycker att det är enormt tidigt - men jag älskar att få bort alla tomtar och få in ljuset som följer med att stjärnor, stakar och tomtar tackar för sig och kryper ned i lådan igen:-)

Nu rasslar dagarna på och sedan är det slut på detta gamla trötta år vilket vi kommer att fira tillsammans nere i Karlskrona - vilket jag ser enormt fram emot. Att få gå ner på stan de sista skälvande timmarna och se alla fyrverkerier vilket ju inte är så många här i skogen. Det känns jätteroligt!

Nu ska jag sätta mig och slappa lite - har fått lite tips från vårt fyrbenta "barnbarn"!:-))



Mjauuu Kurr kurr!

tisdag 22 december 2009

Dan före dan före dopparedan!

Men hur dålig är inte jag då på att skriva och berätta vad jag sysslar med??? Skämmigt som bara den! Jag får skylla på att vi har haft sååå kalllt och jag har inte gjort annat än att springa emellan källaren och pannan där till köket och spisen där och in i "Biblioteket och fyllt på ved i Kakelugnen.



 - 18.7 hade vi i går kväll och gissa om det var isbildningar i blodet?? Sedan har jag även pysslat lite inför julen. Men bara så där lagomt så att man inte ska känna press och stress. Nästan njutningsfyllt faktisk!
Det ska komma från en kvinna som aldrig varit förtjust i julen förut - men sedan vi flyttade ner hit så har alla måsten förvunnit och fyllts med glädje istället:-)

Idag har jag och gubben städat och sedan har jag kokat skinkan för i morgon bär det iväg till Karlskrona för att hämta hem dottern och hennes kattmadam.

Dagen före julafton har vi sedan långt tillbaka firat uppesittar kväll med ny griljerad skinka, gravad lax och tomtegröt. Det är nästan en viktigare tradition än julafton för oss.

Jag ska nu strax gå ner och koka lite kola som vi fann ett underbart gott recept på i fjol och tror att jag ska även smälta lite mörk choklad och ringla över - bara så man får kladda lite:-)

Apelsinerna med Nejlikor är precis gjorda och det luktar ljuvligt i köket där de står.

Nu vill jag önska en underbar jul till er som läser detta och njut av familj och vänner.




Jul Qramizar Annica

söndag 13 december 2009

Se på vår tröskel står...............ingen!!??


När barnen var små så tyckte jag Lucia var värsta dagen innan jul för då skulle man upp långt innan tuppen ens harklat sig, morgontrött som jag alltid varit. Sedan så skulle lockarna i dotterns stjärtlånga hår fixas så det slingrade sig snyggt ner för ryggen. Visserligen var hon väldigt hårt flätad kvällen innan så hon kunde knappast sluta ögonen under den mörka vinternatten. Allt för att få de rätta lockarna. Kronan skulle ordnas så att inte allt stearin rann ner i ögonen och så innan vi gav oss iväg så var det våran lilla egna tradition med varm choklad framför TV:n med goda smörgåsar och lussekatter:-) till Lucia morgon på TV.

Nu kommer ingen och lussar så  Lucia dagen går bara förbi utan man ens tänker på att det är den 13:e? Det känns ju inte heller bra och när man tänker efter så var det kanske inte så tokigt ändå att få njuta tillsammans med barnen trots klockan klämtade väldigt tidigt och mina ögon lyste värre än Rudolfs mule.

Åren bara rusar iväg och nu är vår egen lilla Lucia 25 år och har havsdykning just nu på tapeten - tog sitt första och andra dyk i går nere i Karlskronas skärgård! Måste säga att jag är impad:-))
Sedan våran Stjärngosse blir 30 år till sommaren och har nu en egen liten Lucia.Vårt barnbarn Vintra! Fast jag tror inte att de heller tänker på att det är den 13 December där de befinner sig nu. På Nya Zeeland!

Så nu får man göra det lilla man kan själv för att finna lite stämning. Glöggen är värmd och Lussekatterna bakade jag ju i veckan samt pepparkakorna är framtagna. Det blir nog inte så tokigt det heller.

Annars har vi ordnat med våran köks ö som blir kalas måste jag säga, jag tog även en stavning eller glunka som jag kallar det! Gå och lunka:-) Trots vita flingor dalade sakta ner genom skyn så var det ljuvligt att få röra på sin lekamen. Man mår sååå bra både inne i huvudet och kroppen efteråt - ja alltså efter duschen:-))

I morgon är det vardag igen och dagarna går emot 4.e advent! Tiden bara rusar fram nu för tiden? Det är kanske därför man aldrig fattar att det är Lucia? För ena dagen är det Midsommarafton och nästa är det Lucia?? Ja ja det var väl lite att ta i kanske men det är som jorden gått i spinn numera för det kan ju knappast vara lilla jag som blivit äldre? Nä tänkte väl det.

Ta nu även du och värm en god glögg och njut av att bara vara den underbara människa som du är:-)

Glad Lucia & skål!

torsdag 10 december 2009

Short cut!



Åhhh så skönt det är att få klippa håret när man är kort hårig för om jag som nu väntade en dryg vecka extra för att vara något så när snygg till jul och nyår så blir det ju såååå långt!! Men nu är det kort, tunnt och rakt?
Tänk att de arvsanlag som man först ärver är de negativa?? På min mammas sida så är alla kvinnor tunnhåriga och nog har väl jag ärvt det - kul är det ju inte men än är jag ju inte flintis:. Bara skönjbar intelligens:-)
Ja ja, jag var ju tvungen att trösta mig med lite shopping så några nya toppar och en kjol blev dagens inköp. Känns mycket bra! De säger ju det alla vetare att man ska skylta med det man kan och då är det väl bara att lyda:-)?

När jag kom hem så tänkte jag baka dessa två Faster Majjas mjuka pepparkaka med lingon - de är i ugnen ännu och smeten verkar vara lika mycket i formen som utanför! Såååååå typiskt mig att alltid smäcka in två formar och jag vet ju att det går t pipan och så verkar det ju ha gjort även idag - tur min gubbe är som en slask tratt när det gäller att äta misslyckade bak rester:-) Sådan tur att jag gjorde ren ugnen i förra veckan, då blir det ju inte så långt emellan gångerna - detta var ironi om nu någon inte förstod detta.

Annars är det ju Nobel festen idag - inte är jag intresserad eller bjuden.............men om jag var bjuden så kunde man ju kanske tänka över intresset:-).

Nä hä ner och ta reda på kladdet!

See you out there!

onsdag 9 december 2009

Bakvänd dag.



.Varför ska det vara såååå svårt denna tid på året att vakna och känna sig pigg och alert? Det är som John Blund från min barndoms TV har hällt massor av sömn grus i ögonen. Nåväl tillslut masade jag & gubben oss upp mera av hunger än av att vi var så pigga.
Måste ju berätta om igår kväll när gubben cyklade hem från sitt arbete efter 23.00 så brakade han rakt in i en vildsvin´s flock? Ingen jätte rolig upplevelse kan jag tro så som resultat av detta blev jag utan bil idag?? Då fick man ju hitta på något annat så det blev bakning. Först på förmiddagen så bakade jag matbröd som jag snart ska provsmaka. Efter lunchen så satte jag en saffrans deg på 1 liter så nu är katterna gräddade och klara och provsmakade - flera stycken:-) Efter den 4.e så tror jag nog att jag kan godkänna smaken på dem:-)

Sedan på eftermiddagen så kom då tillslut det vi beställt från IKEA - det ska bli en köks ö! Vi renoverade och byggde nytt kök för 2 år sedan men så blir det vissa rester som aldrig verkar komma på plats eller bli klara. Men nu rackarn´s ska ska jag ner och skruva och sätta ihop lego bygget. Teknisk som jag är!!
Har ringt och gratulerat vår kära dotter på Anna dagen - ni glömmer väl inte att lägga lutfisken i blöt? Detta enligt Bondepraktikan! Jag borde ringt till min svärmor oxå för även hon har Anna som ett av sina namn. Annars väntar jag på nyheter från sonen, sona sambon och barnbarnet som befinner sig på Nya Zeeland. Jo, jo vissa vet att rymma mörkret. Tänk sååå skönt det skulle vara att ligga på en solig strand och höra vågorna slå mot stranden - mmmmm! Drömma kan man ju alltid göra

Nähä tillbaka i selen!

tisdag 8 december 2009

Kroppslig spis!



Idag tisdag har jag varit nere i Karlskrona på massage och "plågning" hos dottern som är magisk med sina fingrar när man har rejält ont:-) Visserligen kommer jag att vara öm i några dagar men det är en helt annan sak.
Efteråt så käkade vi en hamburgare på MAX det var länge sedan sist och smakade gott för för två hungrande flickor. Sedan åkte vi till Varmbadhuset ett gammalt badhus från 1902 tror jag om minnet inte sviker allt för mycket. Det byggdes på sin tid för att de arbetande Karlskronaiterna skulle kunna tvätta sig rena bakom öronen inför helgen - på den tiden var det ju inte självklart att framför allt ha rinnande vatten i varje mans hem och absolut inte dusch och bad. På Varmbadhuset´s övre våning där vi befann oss idag finns det torrbastu, bubbel samt kall bassäng i en underbart gammal och bevarad miljö. Där tvagade vi oss i dryga 4 timmar och gissa om det var skönt för dessa muskler som fått sig en duvning?

Innan jag skulle vara hos Desirée så han jag även med att köpa en julklapp till min lilla gubbe! Det blev en............nähänä inte säger jag det inte för tänkt om han skulle tjuvkika:-)

Idag är det oxå två år sedan Anders kapade av sig två av sina fingrar - tänk vad tiden går!

I morgon gäller det att hålla sig hemma och passa varutransport från IKEA.

torsdag 3 december 2009

En solig dag i december


Hejsan! Tänkte att jag skulle prova med något nytt - att föra en egen blogg! Vi gjorde ju en sämre version när vi var på långresa i somras men nu var tanken att denna skulle handla om mig och lite om min vardag - visserligen inte så spännande att man dör......... men ändå!!

Jag kan ju börja att berätta att vår som med sambo och dotter startar del två av den lång resa de är på väg ut på. Idag från bankok till Nya Zeeland. Nästa gång vi får se dem är det mars och då är trädgårds arbetet i full gång igen. Märkligt!

Kunde inte låta bli att gå i trädgården med kameran idag för solen skickade några bleka solstrålar och dagen var otroligt vacker - den stund den varar denna årstid.

Naturen är ett märkligt fenomen, när en på året det är så visar den sig från sin bästa sida - där har vi nog rätt mycket att lära vi människor?

Nåväl då kör jag - hänger du med?

Tjngeling Annica