Bara lilla jag

Mitt foto
Fåglsjö, Småland, Sweden
Hej! jag är en kvinna mitt i livet som känner glädje varje dag jag vaknar.Njuter av min familj, vänner och inte minst min trädgård. Min dotter tror att jag suger näringen ur jorden när jag stoppar fingrarna i backen:-) Kanske är det så för inget får mig så lugn och så harmonisk som när jag påtar i jorden.Jag är absolut inget proffs utan en enkel amatör som gläds åt varje blomma och varje blad. Som bedriver en ständig kamp mot åkersorken som gräver som en tok bland mina lökar och puttar upp dem eller ännu värre äter upp dem.Följ min i min vardag och dela glädje och frustrationer med mig.

onsdag 28 september 2011

Full Fart!



Tjolahopp ......nu ligger jag efter igen?

Men för den skull så ligger jag inte på lat sidan så att säga.

Eller??

Nä då vi har ju även fått lite sol och värme tillslut så då är jag mest ute och njuter av vädret.

Men självklart i växthuset och skolar om växter samt planterar och sår nytt!

Verkar att ha haft väldigt bra luktärter frön i år? 
Tror vart enda ett har kommit upp vare sig de är sådda i växthuset eller på friland?

Tomaterna och gurkorna håller på att sätta rejäl fart - äntligen!
Men de var allt sega att komma igång.

Solrosor som jag brukar glömma att så satte jag alla påsar sedan flera år och även där verkar grobarheten ha varit utmärkt! 

Så solens blomma kommer det finnas gott om i trädgården till hösten:-)

Vet bara inte var jag ska stoppa ner alla?


Här en Rhodedendron som just håller på att slå ut.

Igår när det var Sveriges Nationaldag - känns konstigt att säga så.

Man är uppväxt med Svenska Flaggans Dag!

I alla fall så var det upp med tuppen och sedan iväg till Sölvesborg där det var samling för dagens kortege körning.

Klockan 9.oo dånade 128 MC in på torget i den morgontrötta staden.
Men snart var det rätt mycket folk som kom för att titta och prata. 

Färden fortsatte genom nästan helga Blekinge och i Karlshamn var vi 138 MC 
Det var rätt mäktigt att köra måste jag medge när vi puttrade fram på fina vägar i solen och med doften från blommande rapsfält, syrener, hundkex, frukträd mm .




Så såg man på vissa rak sträckor denna km långa karavan av glada trevliga och MC burna tjejer och killar:-)

Livsglädje som heter duga!




Vi eskorterade även Blås orkestern mm i Karlshamn så det var rätt högtidligt.
Annars har man ju som aldrig lagt något krut på att fira att man är svensk så att säga!

Men så här med en fin dag och en underbar utflykt så blir det ett härligt minne.

Jag har ju även haft en underbar dag för några veckor sedan på Öland tillsammans med Tutttanterna!

Vi hade relativt tur med vädret! 
Dagen började med en underbart god fisksoppa samt hembakat baguette. God kaka till kaffet efteråt.
Efter den goda lunchen så passade en skön promenad på Alvaret. 
Där fick vi se en stor flock med Islands hästar och deras små föl.



Hur söta var inte de?

Sedan fortsatte färden till några växthus som hade en hel del frestande och jag råkade finna som av en händelse två stycken Fjärils buskar:-)

Me like:-)

Fick även pepparrot av en av tjejerna! Tack Annika!

Men fram för allt stort TACK Lena för en underbar dag:-)

Jag ser framemot hösten när vi ses igen.

I helgen hade vi oxå turen att bli bort bjudna till våra grannar.

Alltid god mat och gott sällskap. 
Men när vi skulle upp och köra så skulle det bli en tidig kväll.

Hrm hur det blev med den saken är en annan historia.

Denna tiden på året går alltid i full speed. 
Undrar ofta varför sommarens dagar som egentligen är längre känns kortare???
Samt att månaderna bara rusar förbi när man skulle vilja att de gick i ultrarapid?

Men de sa ju förr att tiden går fort när man har trevligt! 

Nu har klockan rusat iväg för mig oxå - undrar just om jag håller på att bli långsam??

Hur som helst! Fånga dagen!







Skördefest!



September går mot sitt slut men inte när man tittar på termometern för vilka härliga dagar som det har varit och verkar ska fortsätta en kort period till:-)

Vi har jobbat på gården en hel del med att försöka hinna i fatt den växtkraft som finns överallt. Vi har beskurit träd för att få in mera ljus och sol på gården. Vi har tagit ner några hemska alar som färgar allt svart. Vi har haft trimmen och kört rent nere vid stenmuren mot vägen där det växer så det knakar det man inte alls vill ska växa:-)

Så långt är det härligt!

I söndags hade vi en skön dag av helt annan art. Vi körde tillsammans med vårat MC gäng ner till Kivik på fantastiska vägar och en underbar utsikt fick vi när vi kom ut ur skogen och befann oss med en helt sagolik syn utöver Brösarps backar. Det tog näsan andan ur en.
Det var äppelmarknad i Kivik! 

Vägen hem blev lika fin och slingrande i vår vackra natur. Genom otroliga bokskogar och vackra sjöar men solens glitter ständigt lekande över vattnet.

Riktigt trötta var vi när vi anlände gården 19.30 efter nästan 12 timmar borta. Efter en varm kopp te så slocknade vi båda i varsitt soffhörn:-)

I morgon är det bastu men kära dottern:-) 
Först en tjej lunch så krafterna finns där för 4 -5 timmar i bastun:-)

Fredag åker vi åter på våra hojar över till Öland där det är Sködemarknad. 
Våra planer är att campa om vädret nu tillåter och få strosa runt bland alla fantastiska rotgrönsaker mm i lugn och ro hela helgen.

Ölands hotell!

Jag glömde ju berätta att för ca 14 dagar sedan så sådde jag i rädisor och sallad samt Ringblommor för att få snabb start på de sist nämnda nästa vår.

Nu växer det så det knakar och både sallad och rädisor är inte långt borta innan skörd:-)
Hur det går med Ringblommorna är en helt annan femma:-)
Ska även köpa utsäde för vitlök och sätta i mina odlingslådor - får se om de är lika villiga att bli stora och goda nästa säsong?

fredag 23 september 2011

Höstfägring

Efter en otroligt hektisk sommar med många men trevliga gäst nätter i stugan, separation och sjukdom i familjen som tar hårt på de man älskar. Flyttat svärmor till ett äldre boende, otroligt ljust och fint sådant samt varit uppe i Umeå för att gratulera min pappa som fyllt 80 år och hjälpa till med kalaset så är jag åter hemma i skogen och tror att jag håller på att landa - äntligen:-)

Pappa Lennart 80 år i nya dun jackan.


Trädgården har ju naturligtvis blivit eftersatt när orken har gått till annat och jag ser nu med både fasa och glädje framemot att gräva upp och flytta om det mesta i mina rabatter!!

Ja, det är dax nu. Vissa växter trivs alldeles för bra och sprider sig som farsoten i rabatterna och kväver därmed de mera blyga och försiktiga som tar lite mer tid på sig att etablera sig.

Ett tufft jobb javisst! Men det ska bli roligt oxå att få skapa rabatterna på nytt och medan jag kommer ihåg vad som växer i de olika planteringarna:-)



Vildsvinen har även gjort entré i trädgården eller rättare på åkern men vi hade tur det var nog en ensam galt som bökade runt och lyckade tyvärr bryta sönder det sista och enda äppelträdet som vi hade.
Nu försöker vi bryta grisarnas framfart med Radio Rix som spelar med hjälp av en timer till och från under natten:-)
Peppar peppar än så länge verkar det som om de inte tillhör Radio Rix´s  fan club:-)

En skön semester på Gotland har dock hunnits med:-) På den fick vi glädjen att ha sonen och barnbarnet med oss.



Vi hade fantastiskt fina dagar med bara någon regnskur och två rejäla åskväder vilka dock var sent på kvällen och utgjorde ett otroligt skådespel på himlen samt över havet.

För att återgå till min trädgård så upplever jag att mina skördar av tomater och gurka i växthuset inte varit till fullbelåtenhet medan då det jag odlat ute i pallkragarna växt som tusan.

Fick en fin skörd av gul lök samt purjolök som jag nog aldrig fått tidigare samt persiljan växer sig över alla bredd grader - klipper och fryser in, klipper och ger bort men det tar aldrig någon ände verkar det som om:-)

Sådde även in nytt av rädisor, plocksallad samt en asiatisk sallad för en dryg vecka sedan och det har kommit upp väldigt fint medan jag varit upp i norr:-) Hur det utvecklas återstår att se:-)

På söndag om vädret tillåter så lockar det med en Mc tur ner till Kivik på äppelmarknaden sedan nästa helg så är det Skördefest på Öland. Det är två aktiviteter som jag ser fram emot.