Bara lilla jag

Mitt foto
Fåglsjö, Småland, Sweden
Hej! jag är en kvinna mitt i livet som känner glädje varje dag jag vaknar.Njuter av min familj, vänner och inte minst min trädgård. Min dotter tror att jag suger näringen ur jorden när jag stoppar fingrarna i backen:-) Kanske är det så för inget får mig så lugn och så harmonisk som när jag påtar i jorden.Jag är absolut inget proffs utan en enkel amatör som gläds åt varje blomma och varje blad. Som bedriver en ständig kamp mot åkersorken som gräver som en tok bland mina lökar och puttar upp dem eller ännu värre äter upp dem.Följ min i min vardag och dela glädje och frustrationer med mig.

söndag 13 december 2009

Se på vår tröskel står...............ingen!!??


När barnen var små så tyckte jag Lucia var värsta dagen innan jul för då skulle man upp långt innan tuppen ens harklat sig, morgontrött som jag alltid varit. Sedan så skulle lockarna i dotterns stjärtlånga hår fixas så det slingrade sig snyggt ner för ryggen. Visserligen var hon väldigt hårt flätad kvällen innan så hon kunde knappast sluta ögonen under den mörka vinternatten. Allt för att få de rätta lockarna. Kronan skulle ordnas så att inte allt stearin rann ner i ögonen och så innan vi gav oss iväg så var det våran lilla egna tradition med varm choklad framför TV:n med goda smörgåsar och lussekatter:-) till Lucia morgon på TV.

Nu kommer ingen och lussar så  Lucia dagen går bara förbi utan man ens tänker på att det är den 13:e? Det känns ju inte heller bra och när man tänker efter så var det kanske inte så tokigt ändå att få njuta tillsammans med barnen trots klockan klämtade väldigt tidigt och mina ögon lyste värre än Rudolfs mule.

Åren bara rusar iväg och nu är vår egen lilla Lucia 25 år och har havsdykning just nu på tapeten - tog sitt första och andra dyk i går nere i Karlskronas skärgård! Måste säga att jag är impad:-))
Sedan våran Stjärngosse blir 30 år till sommaren och har nu en egen liten Lucia.Vårt barnbarn Vintra! Fast jag tror inte att de heller tänker på att det är den 13 December där de befinner sig nu. På Nya Zeeland!

Så nu får man göra det lilla man kan själv för att finna lite stämning. Glöggen är värmd och Lussekatterna bakade jag ju i veckan samt pepparkakorna är framtagna. Det blir nog inte så tokigt det heller.

Annars har vi ordnat med våran köks ö som blir kalas måste jag säga, jag tog även en stavning eller glunka som jag kallar det! Gå och lunka:-) Trots vita flingor dalade sakta ner genom skyn så var det ljuvligt att få röra på sin lekamen. Man mår sååå bra både inne i huvudet och kroppen efteråt - ja alltså efter duschen:-))

I morgon är det vardag igen och dagarna går emot 4.e advent! Tiden bara rusar fram nu för tiden? Det är kanske därför man aldrig fattar att det är Lucia? För ena dagen är det Midsommarafton och nästa är det Lucia?? Ja ja det var väl lite att ta i kanske men det är som jorden gått i spinn numera för det kan ju knappast vara lilla jag som blivit äldre? Nä tänkte väl det.

Ta nu även du och värm en god glögg och njut av att bara vara den underbara människa som du är:-)

Glad Lucia & skål!

1 kommentar:

Desirée sa...

Åh jag älskade de där luciamorgnarna!!! Krypa upp i soffan med en stor kopp varm choklad och se på luciatåget på tv, att man sen fick lussekatter som avslutning på frukosten gjorde ju inte saken sämre :)
Qramiz Dottern