Bara lilla jag

Mitt foto
Fåglsjö, Småland, Sweden
Hej! jag är en kvinna mitt i livet som känner glädje varje dag jag vaknar.Njuter av min familj, vänner och inte minst min trädgård. Min dotter tror att jag suger näringen ur jorden när jag stoppar fingrarna i backen:-) Kanske är det så för inget får mig så lugn och så harmonisk som när jag påtar i jorden.Jag är absolut inget proffs utan en enkel amatör som gläds åt varje blomma och varje blad. Som bedriver en ständig kamp mot åkersorken som gräver som en tok bland mina lökar och puttar upp dem eller ännu värre äter upp dem.Följ min i min vardag och dela glädje och frustrationer med mig.

fredag 23 september 2011

Höstfägring

Efter en otroligt hektisk sommar med många men trevliga gäst nätter i stugan, separation och sjukdom i familjen som tar hårt på de man älskar. Flyttat svärmor till ett äldre boende, otroligt ljust och fint sådant samt varit uppe i Umeå för att gratulera min pappa som fyllt 80 år och hjälpa till med kalaset så är jag åter hemma i skogen och tror att jag håller på att landa - äntligen:-)

Pappa Lennart 80 år i nya dun jackan.


Trädgården har ju naturligtvis blivit eftersatt när orken har gått till annat och jag ser nu med både fasa och glädje framemot att gräva upp och flytta om det mesta i mina rabatter!!

Ja, det är dax nu. Vissa växter trivs alldeles för bra och sprider sig som farsoten i rabatterna och kväver därmed de mera blyga och försiktiga som tar lite mer tid på sig att etablera sig.

Ett tufft jobb javisst! Men det ska bli roligt oxå att få skapa rabatterna på nytt och medan jag kommer ihåg vad som växer i de olika planteringarna:-)



Vildsvinen har även gjort entré i trädgården eller rättare på åkern men vi hade tur det var nog en ensam galt som bökade runt och lyckade tyvärr bryta sönder det sista och enda äppelträdet som vi hade.
Nu försöker vi bryta grisarnas framfart med Radio Rix som spelar med hjälp av en timer till och från under natten:-)
Peppar peppar än så länge verkar det som om de inte tillhör Radio Rix´s  fan club:-)

En skön semester på Gotland har dock hunnits med:-) På den fick vi glädjen att ha sonen och barnbarnet med oss.



Vi hade fantastiskt fina dagar med bara någon regnskur och två rejäla åskväder vilka dock var sent på kvällen och utgjorde ett otroligt skådespel på himlen samt över havet.

För att återgå till min trädgård så upplever jag att mina skördar av tomater och gurka i växthuset inte varit till fullbelåtenhet medan då det jag odlat ute i pallkragarna växt som tusan.

Fick en fin skörd av gul lök samt purjolök som jag nog aldrig fått tidigare samt persiljan växer sig över alla bredd grader - klipper och fryser in, klipper och ger bort men det tar aldrig någon ände verkar det som om:-)

Sådde även in nytt av rädisor, plocksallad samt en asiatisk sallad för en dryg vecka sedan och det har kommit upp väldigt fint medan jag varit upp i norr:-) Hur det utvecklas återstår att se:-)

På söndag om vädret tillåter så lockar det med en Mc tur ner till Kivik på äppelmarknaden sedan nästa helg så är det Skördefest på Öland. Det är två aktiviteter som jag ser fram emot.













Inga kommentarer: