Bara lilla jag

Mitt foto
Fåglsjö, Småland, Sweden
Hej! jag är en kvinna mitt i livet som känner glädje varje dag jag vaknar.Njuter av min familj, vänner och inte minst min trädgård. Min dotter tror att jag suger näringen ur jorden när jag stoppar fingrarna i backen:-) Kanske är det så för inget får mig så lugn och så harmonisk som när jag påtar i jorden.Jag är absolut inget proffs utan en enkel amatör som gläds åt varje blomma och varje blad. Som bedriver en ständig kamp mot åkersorken som gräver som en tok bland mina lökar och puttar upp dem eller ännu värre äter upp dem.Följ min i min vardag och dela glädje och frustrationer med mig.

onsdag 28 september 2011

Skördefest!



September går mot sitt slut men inte när man tittar på termometern för vilka härliga dagar som det har varit och verkar ska fortsätta en kort period till:-)

Vi har jobbat på gården en hel del med att försöka hinna i fatt den växtkraft som finns överallt. Vi har beskurit träd för att få in mera ljus och sol på gården. Vi har tagit ner några hemska alar som färgar allt svart. Vi har haft trimmen och kört rent nere vid stenmuren mot vägen där det växer så det knakar det man inte alls vill ska växa:-)

Så långt är det härligt!

I söndags hade vi en skön dag av helt annan art. Vi körde tillsammans med vårat MC gäng ner till Kivik på fantastiska vägar och en underbar utsikt fick vi när vi kom ut ur skogen och befann oss med en helt sagolik syn utöver Brösarps backar. Det tog näsan andan ur en.
Det var äppelmarknad i Kivik! 

Vägen hem blev lika fin och slingrande i vår vackra natur. Genom otroliga bokskogar och vackra sjöar men solens glitter ständigt lekande över vattnet.

Riktigt trötta var vi när vi anlände gården 19.30 efter nästan 12 timmar borta. Efter en varm kopp te så slocknade vi båda i varsitt soffhörn:-)

I morgon är det bastu men kära dottern:-) 
Först en tjej lunch så krafterna finns där för 4 -5 timmar i bastun:-)

Fredag åker vi åter på våra hojar över till Öland där det är Sködemarknad. 
Våra planer är att campa om vädret nu tillåter och få strosa runt bland alla fantastiska rotgrönsaker mm i lugn och ro hela helgen.

Ölands hotell!

Jag glömde ju berätta att för ca 14 dagar sedan så sådde jag i rädisor och sallad samt Ringblommor för att få snabb start på de sist nämnda nästa vår.

Nu växer det så det knakar och både sallad och rädisor är inte långt borta innan skörd:-)
Hur det går med Ringblommorna är en helt annan femma:-)
Ska även köpa utsäde för vitlök och sätta i mina odlingslådor - får se om de är lika villiga att bli stora och goda nästa säsong?

Inga kommentarer: